perjantai 28. toukokuuta 2021

Matkaketjun selvittelyä

Keskiviikkona 2.6. pitäisi olla klo 9 maanmittaustilaisuudessa Paimiossa. Mitenköhän sinne mukavimmin pääsisi? Poika kertoi tarvitsevansa autoa mahdollisesti 3.6, joten päätin unohtaa autoilun. Pyörä junaan tai bussiin, niin ei Keski-Suomen mäet vie heti alkumatkasta voimia ja aikaakaan ei tarvitse varata niin paljon matkantekoon. 

Hämeen härkätien olen aina halunnut kokea. https://www.harkatie.com/ Siispä Hämeenlinnaan ja siitä pyörällä Paimioon! Hyvä suunnitelma, kunhan vaan sen pyörän saisi sinne Hämeenlinnaan. 

Yksi yöpyminen Härkätiellä riittäisi, mutta matkanteko on silloin vähän turhan puurtamista ja ei maltaisi nähtävyyksien kohdalla pysähtyä (se tahtoo olla leppoisammallakin vauhdilla minulle haaste). Ja olisi yksi "must"-kyläpaikka Rengossa, joten olisi hyvä lähteä viimeistään sunnuntaina. 

Juna-aikataulujen tarkastelu kertoi, ettei sunnuntaina Jyväskylästä Hämeenlinnaan pyörän kanssa pääse ennen kuin iltapäivällä. Monenlaisia vaihtoehtoja pähkäiltyäni keksin: junallahan pääsee Haapamäelle ja sieltä Tampereelle, Tampereelta taas menee taajamajunia melko taajaan etelän suuntaan. Ihan kohtuullisen hyvä junayhteys tuolta reitiltä löytyi (lähtö Jkl 8.05, perillä Hml 12.21). Tällaisia luovempia matkaketjuja ei löydy  VR:n eikä Matkahuollon sovelluksissa automaattisesti. Matkakeisari-sivusto,  joka löytää sekä junat että linja-autot, ei sekään osaa luovasti reittejä yhdistää. Ei ole eka kerta, kun omasta kotimaan maantiedon ja rataverkoston tuntemuksesta on enemmän apua kuin em. sovelluksista. Eikä puhettakaan, että voisin VR:ltä ostaa tuon koko "matkaketjun" liput kerralla, vaan pitää jokainen väli ostaa erikseen. Luulisi tekoälyn jo hanskaavan luovemman matkojen suunnittelun kuin ainoastaan suorat yhteydet ja ainakin jonkinlaisen lippujen "niputtamisen".

VR:n tarjoamista yhteyksistä pyöräpaikalliset vuorot katosivat seurantani aikana ja viimeksi asiaa tutkailtuani pyörän kuljetusmahdollisuudet on enää vain klo 19.15 ja 19.47 lähtevillä junilla (viimeksi mainittu perillä 4.36, menee Seinäjoen kautta). Mielenkiintoista, että tarjoaa tuolta Seinäjoen kautta reittiä, muttei osaa reitittää vaihtoa Haapamäellä (kokeilin Haapamäki-Tampere, sama juna Seinäjoelle, mutta olisi Tampereella "jo" 2.59... jostain syystä tää VR:n sovellus ei nyt osaa hanskata näitä matkaketjuja). Ja näytti olevan VR:n sovelluksella välillä vaikeuksia sen pyöräpaikan varaamisessa. Taajamajunaan pitäisi pyörän kelvata, mutta Tampere-Hämeenlinna väille minulle ei kuitenkaan pyörälle tulostunut lippua, vaikka olin pyörän mukaani kirjannut. Oiskohan se jo täynnä pyöriä? No, mennään riskillä, sillä välillä onneksi junia riittää. 

Yksi suunniteltu reitti... mutta taidan kuitenkin poiketa vielä Utössä.


Paimiosta ajattelin polkaista saariston kautta "rahakkaaseen Raisioon" (niin isäni aina sanoi). Ne suunnitelmat tarkentuvat sitten matkan varrella, just keksin, että nyt voisin käydä myös Utössä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kotimatkan varrelta vol2

Kotimatkaa tehtiin matkasta nautiskellen hitaan etenemisen kaavalla. Kuusamossa oltiin yksi yö ja hyvin nukutun yön jälkeen oli hyvä käydä k...