Kuukkeli on jostain syystä päättänyt, ettei Orivedeltä Kangasalle voi ajaa pyörällä kuin E63-tietä (9-tietä)., pyöräilyn GT-kartassa oli kuitenkin reitti hiekkatietä pitkin E63:n ja 58:n välissä. Itse päädyin ajamaan 58-tietä, kun tie Oriveden ja Kangasalan välillä oli pinnaltaan parempaa ja maisemiltaan vaihtelevampaa kuin Mäntän ja Juupajoen väli. Mäet olivat jyrkempiä ja mutkiakin oli enemmän, onneksi myös liikennemäärät olivat vähäisiä. Mukava "vuoristorataosuuskin" välillä oli eli alamäessä hankitulla vauhdilla pääsi lähes seuraavan ylämäen päälle.
|
Pyöräilyn GT-kartta ehdottaa hiekkatiereittiä. |
58-Tien päättyessä on opasteessa Kangasalalle vain moottoritievaihtoehto, ehkä moottoritielle päin kääntymällä olisi löytynyt myös pyöräilyyn sopiva reitti, mutta päädyin ajamaan Lahdentien yli suoraan Mobiliaan päin, niin pitkän olen sitä vierailua hautonut. Olin vuonna 1983 Jämsän automuseolla matkailuneuvojana ja siitä lähtien on pitänyt Vehoniemen museossa käydä, Mobilia on tullut perustettu vasta myöhemmin.
|
Olikohan tuo globeliini mummulan seinällä vai jossain naapurissa?
|
|
Mobilian autokylässä ja Vehoniemen automuseossa vierailua suosittelen etenkin lapsiperheille.
|
Mobilian vierailun jälkeen totesin, että aiemmin suunnittelmani Arboretum Frick-vierailu tekisi parikymmentä kilometriä lisää päivämatkaan ja Kangasalan kirjastoon poikkeamalla tulisi ainakin kymmenen kilometriä matkaa lisää. Kangasalan kirjastossa vierailin viime sysksyisellä Turun reissulla ja hankin sieltä Piki-kirjastojen kirjastokortinkin silloin, joten sen voin kuitata nähdyksi "projektini" puitteissan. Niinpä suuntasin Mobiliasta suoraan harjua pitkin Vehoniemen automuseoon.
|
Vehoniemellä on katseltu maisemia ja matkailtu jo pitkään.
|