lauantai 5. kesäkuuta 2021

Saarihyppelyä

 Lauantai 5.6.2021

Puolen vuorokauden sijaan vietin siis Utössä yli puolitoista vuorokautta. Mukavaa ja rauhallista siellä oli, minulla oli koko hostellitalo yksikseni käytössä, tosin viimeisenä yönä tuli toinen majoittuja samaan taloon. 

Laiva lähti vasta klo 9, joten eipä ollut paljon pelkoa pommiin nukkumisessa ja nyt varmistin, että varmasti oli herätys tallennettuna. 

Laiva oli tullut yöllä laituriin, nyt oli luukut kiinni, varmaan vielä lasti purkamatta. 

Aamupalalle hotellille, pyörä saa odotella lastausta sen aikaa.


70-luvulla rakennetut armeijan betonirakennukset katoilla olevine härveleineen eivät kyllä maisemaa kaunista. 

Laiva poikkesi Jurmossa, johon jäi lintubongarit, joiden kanssa olin jutellut jo Utön kaupan edustalla. He kertoivat, että oli Baldur tulomatkallakin poikennut Jurmossa ja Aspössä, minä vaan en ollut huomannut mitään, niin tasaista oli Baldurin kyyti. Jurmon jälkeen poikettiin vielä Aspössä ja Nötössä.

Jurmon laitureita.

Jurmon kirkko, utöläisetkin haudattiin Jurmon hautausmaalle, ennen kuin Utöhön saatiin oma hautausmaa, johon kaikki hiekka jouduttiin kuljettamaan muualta.

Rantauduttuamme Nauvoon käväisin kaupassa. Nauvosta oli reilun kymmenen kilometrin polkaisu Pärnäisiin, josa pääsi lossilla Korppoon puolelle Retaisiin. Tämä lossi kulkee väliä nonstopina eikä matka kestä monta minuuttia.

Nauvon satamaa
Pärnäisissä purjevene ennätti leudossa tuulessa hyvin lossin alta pois.


Lossin rantautuessa Retaisiin Baldur ajeli salmesta takaisin kohti Utötä.



Galtbyyn lauttarannassa olin hyvissä ajoin odottelemassa Houtskarin Kittuisiin lähtevää lauttaa, tuo lauttamatka kesti puoli tuntia.  

Galtbyssä näkyy louhitusta kalliosta hienosti eri kivikerrostumat.


Kerrankin kunnollinen kartta, mistä selviää lauttayhteydet saariston rengastiellä. Miksi tätä ei löydy netistä? Galtbyn rannassa olevasta aikataulusta myös tajusin, etteihän huomenna sunnuntaina lähdekään Houtskarin Mossalasta laivaa Iniöön klo 9, vaan ensimmäinen vuoro on vasta klo 12.15, taas rauhallinen aamu tiedossa.

Lautta tuli hyvissä ajoin ennen lähtöaikaa.

Kittuisissa lautalta rantautuessani huomasin Houtskarin kuntavaakunan kunnanrajan merkkinä ja mieleeni hiipi kauhun sekainen tunne: "Onko Houtskari vielä itsenäinen kunta? Jos on niin pitää pääkirjasto bongata, eikä se varmasti ole auki.". Onneksi Houtskari on nykyään osa Paraista, kuten myös Iniö, Nauvo ja Korppoo, joten vähän helpommalla pääsen. Pitää nyt vaan muistaa Kustavin kirjasto bongata, kun sinne menen.

Pyörälaukut sävy sävyyn lautan värien kanssa.

Galtby ja Houtskarin välillä oli aikaa nauttia sushipäivällinen.

Välillä olisi kaivannut vähän enemmän näitä auringonkuvia, Hämeen Härkäte oli paremmin viitoitettu.

Joku Bibliotek remontissa Houtskarin keskustassa, ei ole varsinainen kirjasto, käyn sen vielä bongaamassa ennen kuin Houtskarista lähden.
Hieno uimaranta Houtskarissa, ihan niemen kärjessä, kannattaa käydä, jos täällä päin liikut.

Illalla kävin Houtskarin hienolla uimarannalla uimassa, kylläpä merivesi oli jo lämmintä.

Jumissa Utössä

 perjantai 4.6.2021

Aamulla varhain, kun laiva läksi, heräsin. Katsoin kelloa ja totesin sen olevan viisi eli laivan lähtöaika. Kipaisin portailla katsomassa, ettei laivaa näy laiturissa. Olin illalla viritellyt kännykän kellon herättämään puoli viideltä, mutta oli jäänyt viritykseni tallentamatta. Vielä puoli neljän aikaan katsoin kelloa ja mietin, ettei vielä viitsi nousta, kun on näin varhaista. Eka kerta elämässäni piti kunnolla "pommiin" nukkuminenkin kokea. 

Sain vielä äänikirjaa kuunnellen torkahdettua uudelleen ja kahdeksan aikaan menin hotellille. Respa lohdutteli, etten ole ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään pommiin nukkuja ja että paikallisillekin on stressin paikka, jos pitää ennättää tähän viideltä lähtevään laivavuoroon. 

Baldur odotteli illalla "suu auki", onneksi en työntänyt pyörääni valmiiksi sen kiduksiin, olisi joutunut pyörä-parka yksikseen seilaileen.
 
Kyläläisten kuljetuskalustoa laivarannassa.


Karun kaunis on saariston luonto.

Oikein sopiva paikka viettää puolusvoimien lippujuhlapäivää tämä vanha tukikohta, jossa vieläkin on paljon puolustuvoimain rakentamia rakenteita.  https://www.uto.fi/fi/uto-lyhyesti/

Aamupalaa sain hotellilta ja aamupäivällä toista tuntia meni tutkaillessa, miten jatkan matkaa kohti Kustavia. Alunperin oli tarkoitukseni mennä Seiliin yhdeksi yöksi ja sieltä Hankaan ja edelleen Raisioon, josta olisin saanut autokyydin Kustaviin mökille. Lauttareittien setviminen on hirvittävän työlästä ja päädyin pitämään alunperin suunnittelemani laivareitin Nauvosta Seilin kautta Hankaan, mutta ohittamaan Seilin pysähtymättä ja laitoin Airbnb-majoittajalle varausviestin.

Puhelinmyyjät eivät kovin usein lähesty minua, mutta aamupäivällä jo kolmas myyjä tällä viikolla otti yhteyttä. Myyjän pasmat meni ihan sekaisin, kun kerroin olevani Utössä jumissa. Hänen oli vaikea käsittää, ettei saarelta kulje kuin yksi laivavuoro päivässä. Ehdotteli jopa Medihelin tilaamista, niin hätä minulla ei kuitenkaan vielä ollut, että siihen olisin ryhtynyt. 

Kun olin jonkinlaisen jatkosuunnitelman saanut aikaan, lähdin tutustumaan saareen tarkemmin. Lintubongareita ja maalauskurssilaisia näkyi siellä täällä. Kun ollaan Suomen uloimmaisessa pisteessä kuvittelisi näkyvän vain aavaa merta, mutta horisontissa on uskomattoman paljon pieniä luotoja, etelän suuntaan lähin varsinainen saari on kuitenkin 120 kilometrin päässä eteläkaakossa oleva Viron Hiidenmaa.

Ihmettelin mikä pihalla jytisee, nurmikkoa riittää Utössäkin leikattavaksi.

Hyvä paikka viettää Suomen puolustusvoimien lippujuhlaa 4.6.



Sama majakka valvonut merenkulkijoiden turvallisuutta jo yli 200 vuotta.


Valokori muistuttaa yhä Suomen sodassa 1809 tuhoutuneesta vanhasta majakasta.

Utön majakka on vanhin yhä toiminnassa oleva valomajakka ja Suomen ensimmäinen radiomajakka.


Drakenin haaksirikko innosti kehittämään meripelastustoimintaa. Drakenin muistoksi pystytetty muistomerkki Stjärnan och korset - Tähti ja risti. https://www.lohjanlaivurit.net/wp-content/uploads/2018/04/Drakenin-haaksirikko.pdf

Utössä on oma jätteenkäsittelylaitos. 



Näkymä majakalle ja kylään kirkon viereisiltä kallioilta. 

Kun olin tehnyt suunnitelmien muutokset ja varauksen Airbnb -majoitukseen, lähdin tutustumaan saareen tarkemmin. Utö on selvästi isompi kuin aiemmat majakkasaarituttavuuteni Bergholm ja Tankar, saaressa on selvästi kylän tuntua. Kauppakin siellä on, tosin se oli mennyt juuri kiinni, kun sen kohdalle osuin. No, eipä kauppaan olisi ollutkaan muuta asiaa kuin uteliaisuusvierailu. Myös kirjastossa olisin uteliaisuuttani vieraillut, jos se olisi ollut auki. Onneksi Paraisten pääkirjato on helpommin saavutettavissa kuin Utön kirjasto, niin ettei tarvitse ainakaan kirjastobongauksen takia palata Utöhön.

Kauppa meni just nenän alta kiinni. Ja kirjasto vain keskiviikkoisin auki.
 
Juteltuani hetken lintubongareiden kanssa kaupan edustalla, lähdin majapaikkaan lounastamaan. Mukanani oli pari pussia retkievästä, ja päätin nyt tuhota niistä toisen. Matkalla huomasin, että kahvila on auki klo 14-15, eli pikkasen huilattuani ja ruokailtuani palasin kahvilalle. Kahvilan pitäjältä kuulin, että aamulla olisi ollut klo 10 majakan esittely ja että sellainen oli ollut illallakin, harmikseni tieto ei ollut minua tavoittanut. Nyt jäi kunnollinen opastus Utön saloihin saamatta ja majakka sisältä päin näkemättä. Onpahan siinä syy palata parempana turistisesonkina paikalle. 

Hautausmaata en ollut yrityksestäni huolimatta onnistunut löytämään, kahvilan pitäjältä sain senkin löytämiseen tarvittavat suuntimat. Lisäksi löytyi kahvilasta hyvin kirjastobongaukseeni sopiva matkamuisto, päiväkirja "Kotimaan kiertäjä Suomessa, kunnat ja kaupungit". 




Sopivan kokoiset matkamuistot, varmaan muuten unohtaisin (?) tämän "pommiin" nukkumispäiväni.


Odottelin Airbnb-varauksestani vahvistusta, mutta kun sitä ei alkanut kuulumaan, käytin taas tunnin verran lautta-aikataulujen tutkailuun ja hylkäsin Seili-Hanka -reitin. Käsittämättömän mutkikkaita nuo lauttojen aikataulut, kun on useita palvelun tuottajia, niin jokaisen aikataulut on eri näköisiä ja satamat roiskittu miten milloinkin aikatauluihin. Ei riitä, että tiedät haluavasi Houstkariin tai Iniöön, vaan pitää tietää mihin laituriin siellä ja mille välille...Ja sitten pitää yrittää sovittaa eri lauttojen aikatauluja ja arvioida pyöräilymatkaan menevää aikaa jne. Siis aikaa vievää ja hermoja raastavaa puuhaa tuo reitityksen tekeminen. En ollenkaan ihmettele, vaikka useampikin pyöräretki saaristoreitillä olisi jäänyt tekemättä aikataulujen ja majoitusten setvimisen vuoksi. 

Lopulta sain eri lauttojen aikataulut soviteltua niin, että pääsen Nauvosta Houtskariin illalla ja varasin sieltä majoituksen. Seuraavana päivänä sitten Iniön kautta neljällä (?) lautalla Kustaviin. Tämän reitin olen toki kulkenut ennenkin, ja silloin lauttaongelmien vuoksi (joku laituririita Iniössä ja vuorot ei kulkeneet) jouduttiin olemaan ylimääräinen yö viimeisessä vapaassa leirintämökissä Mossalassa.  Ja silloin jäi nyt tavoitteena oleva kesämökki käymättä. Todellinen "déjà-vu" -olo tuli, kun aamullinen pommiin nukkuminen taas vaikeutti tuon kesämökin lähestymistä. Ehkäpä mökki ei halua, että sitä polkupyörällä lähestytään? 

Kotimatkan varrelta vol2

Kotimatkaa tehtiin matkasta nautiskellen hitaan etenemisen kaavalla. Kuusamossa oltiin yksi yö ja hyvin nukutun yön jälkeen oli hyvä käydä k...